Et svensk internationalt industriselskab havde i mere end et årti aktiviteter i et andet europæisk land uden at lave nogen profit. Da landekontoret blev flyttet til et andet område, skrumpede markedsandelen. Ejerne besluttede at afskedige CEO’en og udnævne en interim CEO til at udføre en turnaround.

Interim CEO’en startede opgaven ved at afholde personalemøder med alle medarbejderne. Dem, der ikke var på stedet, blev interviewet over telefonen. Diskussionerne havde en åben dagsorden, hvor medarbejderne fik mulighed for at forklare deres syn på situationen.

”Jeg beskrev mig selv som en interim og en ”uerfaren udlænding”, der ikke kendte branchen, men gerne ville have situationen og problemerne beskrevet for mig. Det var en god måde at opbygge tillid på, og jeg fik fortalt, hvad jeg havde brug for at høre. Der blev indikeret, at tillidsniveauet var lavt, og at personalet ikke var klar over den alvorlige økonomiske situation. Selv kunderne var utilfredse.”

Møder med kunder og workshops med personalet

Næste skridt for den interime CEO var at lancere en todages workshop for personalet med overnatning for at skabe en ramme for mere afslappede samtaler. Alle var enige om nødvendigheden af at genoprette det faste servicecenter med sit eget lager og igen rekruttere kompetent personale, en nødvendighed i en sådan ”kompleks” industri.

”Jeg formåede at genansætte en uvurderlig medarbejder gennem personer, som denne person havde tillid til. Samtidig erstattede vi et par, som ikke havde de rigtige færdigheder.”

Trin 3 var at besøge kunder sammen med en salgsrepræsentant.

”Produktet blev betragtet som godt og prisen fair – men virksomheden holdt ikke sine løfter, og tillidsniveauet var lavt. Jeg skitserede vores nye strategi, og den feedback jeg modtog var, at hvis tingene virkelig viste sig som vi sagde, de ville, ville kunderne vende tilbage til os. Vi fik et par måneder til at ændre vores metoder.”

Nye lokaler med en serviceenhed og en ny ledelsesstil

Genlanceringen blev markeret af indvielsen af nye virksomhedslokaler – med en serviceenhed, uddannelsesfaciliteter, værksted og et lager. Kunderne oplevede, hvordan en ordre afgivet før kl. 15 blev leveret den følgende dag i stedet for som tidligere inden for 3 – 4 dage. Rygtet spredte sig, og snart mere end fordobledes salget. En dydig cirkel blev skabt.

”Det øgede tillidsniveau førte til stærkere motivation og entusiasme for arbejdet. Det var som at hyre en ny træner. Min ledelsesstil var anderledes – jeg omgikkes medarbejderne på deres præmisser. Hierarkiske strukturer og at bære slips falder ikke i god jord hos vores kunder. I dag er en tredjedel af personalet blevet udskiftet og har nu det nødvendige kompetencesæt. En ny markedsplan er blevet leveret. kunderne er vendt tilbage, og flere nye er blevet tilføjet. Salget af det opfattede retfærdigt prissatte kvalitetsprodukt er steget med 60%, selvom bundlinjens tal stadig er i rødt.”

Ting ændrer sig hurtigere med en Interim Manager

”En interim skal forblive fokuseret på resultater og kunne levere inden for en kort periode. Han eller hun skal også have en strategisk evne og vide, hvad der er vigtigt i det lange løb, ikke kun at skære omkostninger for øjeblikket. People Management er lige så vigtigt, evnen til at opbygge tillid gennem at være ydmyg, lytte og ikke tro, at du kender svaret, fordi det gør du ikke…”

Den interim, der har boet i udlandet og arbejdet internationalt i mere end 15 år og tidligere har gennemført turnarounds inden for meget større organisationer, beskriver opgaven som sjov og spændende.

”En medarbejder kunne måske have opnået det samme, men næppe så hurtigt, da de må forholde sig til kontorpolitik. Hvis du kun har seks måneder til at fuldføre en opgave, er du nødt til at være mere direkte, og til tider, noget brutal.”


Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at levere funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, som muligvis kan kombinere dem med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Klik her for at få adgang til vores cookie-politik.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data