Siden Gilles startede som CIO, er virksomheden vokset til en europæisk gruppe med forretninger i seks lande. Vi har talt med ham om hans rolle og den digitale udvikling af Valtus.
Kan du dele nogle indsigter i din baggrund og rolle hos Valtus?
“Før jeg kom til Valtus, arbejdede jeg i et internationalt firma inden for brandsikkerhed i et årti, hvor jeg forbedrede mine færdigheder som hardware-, softwareudvikler og projektleder. Senere skiftede jeg til IT-afdelingen, hvor jeg havde ansvar for supportvedligeholdelse for de franske teams. Efter en kort periode som konsulent arbejdede jeg hos Fujitsu som COO og hos CXP som CTO. Jeg kom til Valtus for at overtage den globale modernisering af IT-systemet. Jeg husker en af mine første handlinger var at flytte CRM-systemet til et nyt IaaS-hostingmiljø, og det var en følsom operation! Mere generelt har jeg også arbejdet med at rationalisere og professionalisere vores IT-miljø og hovedsageligt arbejdet for at sikre både al vores data og adgang til vores systemer. Jeg bliver støttet af et solidt team både i Frankrig og globalt i gruppen”.
Kan du give os et overblik over dine daglige ansvarsområder?
“Mine daglige opgaver er ret forskelligartede. Jeg sørger for, at vores systemer og løsninger kører problemfrit 24/7. Kontinuerlig udvikling og digitalisering af IT-systemer er altid igangværende. Cybersikkerhed er en væsentlig bekymring for mange virksomheder, såvel som for Valtus. Med de eskalerende cybertrusler på grund af begivenheder som konflikten i Ukraine har vi oplevet en stigning i “cyberkrigførelse”, herunder phishing-angreb. Af disse grunde har vi øget vores sikkerhed med tilbagevendende bevidstgørelse for alle medarbejdere. Derudover består mit ansvar også i at tænke over vores IT i morgen og alt, der kunne hjælpe med at forbedre processernes hastighed og datakvaliteten. Dette er en mulighed for stolt at annoncere, at vi inden udgangen af november vil offentliggøre en mobilapplikation på iOS og Android App Stores, som vil give vores franske interimledere mulighed for at administrere deres profil og deres aktiviteter på opgaver, som de allerede gør på Manager Portalen.”
Valtus har et CRM-system med en managerportal for interimledere, der bruger AI til CV-scanning. Kan du fortælle mere om din erfaring med AI i virksomheden og dets potentiale?
“AI er et følsomt emne, og vi får ofte spørgsmål om dets anvendelse i vores virksomhed. Vi har et forvrænget syn på virkeligheden, når det kommer til AI, fordi der er lige så mange AI-eksperter, som der var COVID-eksperter under pandemien. Og dette er bare fordi, ifølge medierne og producenterne, er der AI overalt: i tv, i telefoner, i kaffemaskiner, i elektriske tandbørster… Hver gang der er digital beregning, sætter vi AI-logoet på. AI er ved at blive en religion med sine guruer og tilhængere. Vi skal være forsigtige og passe på gadgets. Men Valtus bruger allerede indirekte AI i sit informationssystem og har gjort det i flere år, om ikke andet gennem CV-parsing-løsningen – som nævnt – for eksempel. Og om få måneder vil vores CRM have nye AI-funktionaliteter, som bør hjælpe med at forbedre hastigheden af udførelsen og kvaliteten af dens tjenester yderligere. Men jeg vil gerne påpege, at AI og nye teknologier kun er hjælpemidler for de folk, der gør VALTUS til en succes.”
At opretholde en balance mellem arbejde og fritid er essentielt. Hvordan genoplader du uden for din CIO-rolle?
“Jeg er aktivt medlem af en kulturel forening, og jeg elsker at læse. I øjeblikket læser jeg en kriminalroman, der foregår i det 15. århundrede om den franske konge Charles VIII. Karate er en anden af mine passioner, og jeg træner to gange om ugen. Sammen med to kolleger afholdt vi et selvforsvarskursus på det sidste Valtus-seminar, hvilket var meget sjovt! Jeg er også involveret som militær reservist hos DGA.”