Joakim Kedbrant, Interim Manager
Joakim Kedbrant, Interim Manager

Joakim Kedbrant er en professionel Executive Interim Manager, som vi har haft fornøjelsen af at arbejde med på flere opgaver. Han har international erfaring lige fra start-ups til store virksomheder inden for blandt andet lufthavns/luftfart, infrastruktur, sundhedspleje, energi, bygningsautomatisering og telekommunikations-/IT-industrien. Med omfattende erfaring inden for forretningsudvikling og transformation, bringer han en rigdom af viden og ekspertise, hvilket sikrer strategisk vækst og succesfuld gennemførelse af store infrastrukturinvesteringer (f.eks. lufthavne, hospitaler) og implementering, produktstyring, produktudvikling, nye produkter og markedsintroduktion samt forsyningskædestyring.

Vi har talt med Joakim om hans seneste opgave som Interim CTO hos PostNord Sverige. PostNord er den førende leverandør af kommunikations- og logistikløsninger i Norden, med posttjenester for både privatpersoner og virksomheder i Sverige og Danmark. I 2023 genererede PostNords operationer i Sverige en omsætning på 21.162 MSEK og havde 16.900 ansatte.

Du har ledet en større transformation for PostNord Sverige, kan du fortælle os om din opgave?

“Min opgave har været, sammen med mange dygtige mennesker, at lede et transformationsprogram med en portefølje på cirka 100 forskellige projekter og/eller initiativer inden for indtægtssikring, omkostningsreduktion, teknologi/IT og bæredygtighed. Inden for opgaven lå også ansvaret for at drive den årlige cyklus med hensyn til strategi- og forretningsudvikling, samt processen fra strategi til udførelse – at oversætte strategien til mål og handlinger i hele organisationen.”

Hvordan håndterede du interessenthåndtering?

“Governance-strukturen og de regelmæssige forretningsgennemgange har fungeret meget godt for at holde tingene på sporet, sætte forventninger, afbøde risici og sikre, at interessenterne er tilfredse. Rollen indebar selvfølgelig omfattende interessenthåndtering, herunder tæt interaktion med den svenske ledelse, visse koncernfunktioner og samarbejde med fagforeningen. At lede programmet inkluderede også at yde praktisk støtte i projekter, hvor det var nødvendigt. Mange af initiativerne var meget forskellige; lige fra at udskifte lagerlifte i produktionen, ændringer i arbejdsmetoder, til omorganisering og optimering af arbejdsstyrken og IT-systemer. De større projekter i programmet havde en projektopsætning, fokuserede teams og styregrupper, imens mindre initiativer blev udført via linjeorganisationen.”

Hvad er den vigtigste del af forandringsledelse?

“For mig er kommunikation afgørende for at få folk med om bord og skabe engagement, når man leder en transformation. En tilstedeværende, ydmyg og tilgængelig ledelse over for og med medarbejderne er vigtig og nøglen for mig. Evnen til at vejlede og forklare, hvorfor vi gør, hvad vi gør, er nødvendig at diskutere og kommunikere regelmæssigt, og det er selvfølgelig en kritisk succesfaktor. For eksempel omkring en valgt retning og planen for at nå dertil, beslutningstagning over tid og morgendagens krav – bare for at nævne nogle få. Vel designet og etablerede strukturer og processer til at forbedre samarbejdet på tværs af forskellige funktioner/discipliner er også nødvendigt. I sidste ende handler det om at få folk sammen om at forstå og stole på vejen mod et fælles mål og en bedre fremtid.”

Hvornår bør en virksomhed engagere en Executive Interim Manager?

“Som Interim Manager kan man stille spørgsmål og udfordre på en anden måde end en fastansat; der er ingen personlig agenda, man kan være objektiv, og samtidig forblive ydmyg og have musikalitet i mødet med mennesker og forskellige situationer. Også når man skal drive en kritisk transformation eller håndtere en stor udfordring og mangler kompetencerne og ressourcerne i virksomheden, får man adgang til en meget kompetent og erfaren leder, som kan skabe betydelig værdi på kort tid og hurtigt forstå de aktuelle problemer. En Interim Manager bringer erfaring fra flere lignende opgaver og udfordringer, hvilket giver et indspark af forskellige erfaringer, viden og nye perspektiver.”

Hvad gør du for at opretholde en god balance mellem arbejde og fritid?

“Balancen mellem arbejde og fritid er selvfølgelig en kontinuerlig udviklingsproces, og jeg bliver hele tiden bedre til det. Jeg er begyndt at male kunst, hvilket er meget mindful og givende. Jeg nyder at vandre i naturen, og jeg kan godt lide at arbejde med træ. Jeg træner regelmæssigt, læser psykologilitteratur og selvfølgelig bruger så meget tid som muligt med min familie og venner.”


#Transformation #ExecutiveInterimManagement #ChiefTransformationOfficer