”Samtidig med at vi erhvervede en virksomhed, forlod vores finanschef sin stilling. Situationen var kritisk, og vi havde hurtigt brug for en erfaren ekspert til at assistere i afslutningen af erhvervelsen og vedligeholdelsen af den finansielle styring. Nordic Interim præsenterede hurtigt Mira von Schrowe, som prompte og effektivt tog udfordringen op,” siger Tiia Perämaa, administrerende direktør for Avosylin (hjemmeside kun på finsk).
Baggrund
Avosylin er en virksomhed, der opererer inden for socialservice-sektoren, og tilbyder landsdækkende børnebeskyttelsestjenester til børn, unge og familier. I 2023, da den finansielle chef forlod sin stilling med kort varsel, havde de brug for støtte til erhvervelsesarrangementerne.
”Ledelsen ville ikke have været i stand til at håndtere alle aspekter af erhvervelsen ved siden af deres egne opgaver. Oprindeligt var planen at starte en traditionel rekrutteringsproces for at finde en ny finanschef. Det blev dog hurtigt klart, at rekrutteringsprocessen ikke ville være mulig inden for et tilstrækkeligt hurtigt tidsrum. Vi havde brug for nogen til at støtte os med det samme.”
Glat proces og opstart af opgaven
Da Avosylin tidligere havde brugt Interim Management-tjenester, var det en naturlig beslutning at kontakte Nordic Interim. Med den udfordrende situation i virksomheden, var beslutningen om at bruge en Interim Manager på mange måder lettende, forklarer Tiia. ”Nordic Interim tog ansvar for processen og interviewede egnede kandidater. De fandt hurtigt to kandidater, der matchede vores behov. Det var også vigtigt, at den Interim vi valgte, Mira von Schrowe, kunne starte opgaven med det samme. Det var beroligende at se, at der for en midlertidig, kvalificeret professionel, ikke var behov for omfattende træning. Som en erfaren professionel tog hun ansvar for at forstå virksomheden og gik straks i gang med arbejdet. Mira fokuserede på den krævende fase af erhvervelsesprocessen og tog ansvar for fortsættelsen af virksomhedens finansielle processer i samarbejde med administrationen, samt koordineringen af indsamlingen af information nødvendig for erhvervelsesprocessen. Både processen og opstarten af opgaven gik glat. Selvom jeg ikke forventede mindre, når professionelle håndterer jobbet,” siger Tiia
Opgaven varede omkring seks måneder, hvor erhvervelsesprocessen blev afsluttet. Mira støttede også ledelsesteamet i behovene og praksisserne for finansfunktionen. Hendes omfattende erfaring var også tydelig i de observationer, hun gjorde om driften af finansstyringen, forslagene til forbedring og hendes mentoring af ledelsesteamet. Med Miras støtte begyndte de blandt andet at udvikle den finansielle rapportering i hele gruppen. I diskussionerne og udviklingsprojekterne med hende indså de, at rekruttering af en finanschef ikke var et nødvendigt skridt for virksomheden. Ved at kombinere opgaverne for det eksisterende personale med dem for en finanschef, viste sig at være en meget vellykket beslutning. Tiia siger, at hun følte sig sikker gennem hele opgaven og at hun vil engagere en Interim Manager igen, hvis de støder på større udfordringer.