Birgitta Dahlgren, CIO
Birgitta Dahlgren, CIO

Birgitta Dahlgren har for nylig afsluttet en opgave som midlertidig CIO for Tyréns, et af Skandinaviens førende rådgivningsfirmaer inden for byudvikling og infrastruktur. Vi har talt med Birgitta og Johan Dozzi, koncernchef, om deres digitale transformation og nutidens udfordringer inden for IT.

Da udviklingen inden for IT fik momentum i forbindelse med pandemien, ønskede Tyréns at drive intern og ekstern digital transformation i sit kundetilbud. Da Tyréns’ CIO forlod sin stilling, benyttede de da lejligheden til grundigt at analysere, hvordan de ville organisere deres digitaliseringsindsats. For at skabe ro i rekrutteringsprocessen og sætte strategien, valgte de at engagere en Interim CIO. Udover at etablere en ny organisation med fokus på innovation og digitalisering i kundeoperationer, var Birgittas opgave også at gennemgå, hvordan den interne digitalisering skulle udvikles fra koncernens perspektiv og konsolidere alle IT-aspekter på en smart måde, mens de planlagde de næste skridt i IT. I løbet af foråret blev en cybersikkerhedsvurdering foretaget, og hun udviklede en plan for implementering af nye processer og arbejdsmetoder.

“Vi var ikke helt sikre på behovene og de kompetencer, der var nødvendige, eller hvordan vi skulle opsætte vores IT-driftsmodel. For at skabe stabilitet valgte vi at bringe en Interim CIO ind. Når nogen forlader virksomheden, sker ting ofte hurtigt, og rollen skal fyldes omgående. Permanent rekruttering tager for lang tid, og ledelsen lider ofte under det. For at undgå at miste momentum kan en Interim manager, der kan starte inden for 1-2 uger, bringes ind. Vi er meget tilfredse med Birgitta og brugen af Interim ledelse; det har været en meget god løsning for os og den rigtige beslutning,” siger Johan Dozzi.

Ledelse var af stor betydning

Birgitta forklarer, at da både CIO’en og IT-chefen havde forladt virksomheden, var det nødvendigt at håndtere det opståede hul. “Stærk ledelse var nødvendig. På trods af at det var en stor koncern, havde de ikke fuldt ud kapitaliseret på det, og nu var de nødt til at finde synergier og opnå omkostningseffektivitet. Det er en geografisk spredt gruppe med operationer i Sverige, Storbritannien og Østeuropa. Inden for Business Unit East driver virksomhederne deres egen forretning, men skal også være gavnlige for de svenske og britiske operationer. Teknologi og IT skal kunne understøtte det. Sammen med IT-ledelsen i hvert land udviklede vi en IT-driftsmodel for, hvordan samarbejdet inden for gruppen skulle fungere.”

En udfordring, som i de fleste store organisationer, er at håndtere forskellige synspunkter og intern politik. Det var nødvendigt at stabilisere holdene og arbejde sammen om, hvordan IT-modellen og arbejdsprocesserne skulle se ud i fremtiden. Som linjeleder var Birgitta ansvarlig for den daglige dagsorden, men også for at sikre, at holdet kunne opbygge bæredygtige funktioner med klare ansvarsområder.

Johan forklarer, at grundlæggende IT, såsom arbejdsplads, infrastruktur og platform, var blevet opsat i hvert land, og at de besluttede at drive effektivitet og kvalitet ved at gøre mere sammen og finde synergier. Udfordringen var, at landene var forskellige i størrelse og kompetencer, og af den grund havde forskellige synspunkter på, hvad der var nødvendigt.

Ny IT-driftsmodel med synergier for gruppen

For at have et IT-system og modeller, der letter samarbejde og synergier, var det nødvendigt at udvikle en tilgang, som alle kunne støtte op om. Det var en udfordrende opgave at implementere dette i en stor international organisation. Birgitta udviklede et forslag, der blev godkendt af ledelsen, og inden jul 2022 havde de etableret principper og styring.

“Arbejdskulturen inden for IT-funktionen er forbedret betydeligt, og ‘hvordan’ – hvordan vi skal arbejde – er nu klar. Det var en kompleks opgave, fordi overskud og tab (P&L) er adskilt i hvert enkelt land, hvilket gør det svært at anskaffe et centralt IT-system. Det er vigtigt, at IT-funktionen er tæt på forretningen, da vi ser, at de tjenester Tyréns leverer indeholder flere og flere digitale løsninger, men samtidig skal den grundlæggende IT være der i baggrunden, altid leveret med høj kvalitet. Vi havde også engageret managementkonsulenter, men deres PowerPoint-præsentationer og retningslinjer besvarede kun ‘hvorfor og hvad’ men ikke ‘hvordan’, så det var vigtigt at afklare, diskutere og adressere situationen og hvordan vi ville løse udfordringerne,” siger Birgitta, og Johan tilføjer, at IT muliggør deres digitalisering og kundetilbud. De har nu ansat en permanent CIO, der vil gøre alt dette muligt.

Stigende betydning af cybersikkerhed

At have processer og løsninger til at håndtere cybersikkerhedstrusler bliver stadig vigtigere for virksomheder. At analysere de nødvendige tekniske løsninger, processer og tilgange er noget, alle virksomheder bliver nødt til at gøre. Tyréns havde ingen større mangler, men havde brug for at etablere politikker, uddanne personalet og skabe orden.

“Hvis der sker en hændelse, skal alle i gruppen vide, hvordan de skal handle, og vi har kommunikeret vores nye politikker og procedurer så omfattende som muligt. På grund af de store hændelser, der er sket på det seneste, er bevidstheden steget betydeligt. Nu er det lettere at få ressourcer og finansiering til cybersikkerhedsværktøjer,” fortæller Birgitta.

Om Tyréns

Tyréns er et af Skandinaviens førende rådgivningsfirmaer inden for byudvikling og infrastruktur. Med cirka 3.000 ansatte opererer virksomheden i Sverige, England, Litauen, Estland, Polen og Bulgarien, hvor Sverige står for ca. 75% af deres omsætning.


Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at levere funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, som muligvis kan kombinere dem med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Klik her for at få adgang til vores cookie-politik.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data