Cristina Petrescu, CEO Securitas
Cristina Petrescu, CEO Securitas

I vores interview med Cristina Petrescu, administrerende direktør for Securitas Sverige, får vi indblik i Executive Interim Management fra en klients perspektiv. Hun har en spændende baggrund fra blandt andet Ericsson, Tieto Evry og Sodexo, og deler sine værdifulde perspektiver på fordelene ved Interim Management og dets rolle i at imødekomme kritiske behov inden for virksomheder.

Du har brugt Executive Interim Management-løsninger flere gange, hvad er fordelen med denne løsning for forretningskritiske udfordringer?

”Allerede under min tid hos Tieto Evry kom jeg i kontakt med Executive Interim Management gennem Björn Henriksson, som jeg mødte i forskellige sammenhænge. Det er en spændende opstilling, hvor både virksomheders og individuelle behov operativt løses, ved at matche erfaring og ekspertise med kundens udfordringer på en hurtig og nem måde. En rekrutteringsproces til en C-niveau rolle tager lang tid, hvilket du ofte ikke har, og samtidig har du brug for en hurtig, god og sikker løsning. Måske har du brug for en størrelse 38, men du bringer en størrelse 40 ind for hastighed, skala, styrke og drivkraft – og ikke mindst, for et godt og seniorlederskab.”

Nordic Interim har støttet dig i at engagere to Interim Managers for Sodexo, hvordan fungerede det?

”Vi engagerede en Interim Manager for strategi & PMO og en midlertidig driftsdirektør. Det fungerede fremragende, og jeg var meget tilfreds med både de midlertidige ledere og samarbejdet med Nordic Interim. Det var en hurtig levering af højt kvalificerede kandidater, og vi havde svært ved at vælge! For mig er det vigtigt at have personlig kemi med de mennesker, jeg ansætter; de skal fungere på alle niveauer af organisationen, med kunder og på markedet.”

Hvornår bør en virksomhed engagere en Interim Manager?

”Generelt, når der er kortere opgaver eller projekter med klare rammer, og du kun har behov for at ansætte en på begrænset tid. Det er også en god løsning, når du har forsøgt at finde den rette person, men processen tager tid, og du ikke ønsker at skynde dig eller foretage en kostbar forkert rekruttering. Derudover også, når du har brug for nogen med meget specifikke færdigheder og erfaring med at have gjort det samme succesfuldt flere gange før. Du bør ikke vente for længe, for så er der en risiko for, at tingene forværres i virksomheden, hvilket kan skabe bekymring i organisationen, som kan føre til, at andre mennesker forlader. En erfaren midlertidig leder giver sikkerhed, kan starte med det samme, og leverer fra dag ét.”

Du har en spændende baggrund; kan du fortælle os om dine oplevelser?

”Jeg er født i Rumænien, hvor jeg studerede kernefysik og rumteknologi. Jeg har altid haft en interesse i matematik og fysik. Senere valgte jeg at studere til datateknik og sluttede mig til Ericsson og derefter Tieto Evry. Jeg tilbragte 17 år hos Tieto Evry og havde forskellige roller gennem årene. Min sidste rolle var som EVP Head of Public Healthcare & Welfare med en plads i ledelsen, hvor jeg var ansvarlig for at drive store forretninger i både den offentlige og private sektor, digital transformation, produktudvikling og systemintegration for kunder i forskellige brancher. Efter en kort tid som Senior Advisor sluttede jeg mig til Sodexo i 2020; det var fantastisk sjovt at overgå fra IT/Telekom til serviceindustrien og prøve noget nyt. Nu begynder et nyt eventyr hos Securitas som administrerende direktør for Sverige! Jeg er meget glad for, at Angelica Jarl har overtaget min rolle hos Sodexo og fortsætter med at udvikle forretningen.”