Kravene til en Interim Country Manager var komplekse, men klare: Kendskab til den lokale kultur samt erfaring med både forretning, ledelse og lobbyarbejde.
En dansk virksomheds datterselskab i et Balkan-land mistede den lokale direktør. Hun valgte at flytte til USA uden varsel, så situationen var akut. Flere nøglemedarbejdere blev headhuntet af en konkurrent, som udnyttede den kaotiske situation, og kunderne sivede. Derudover var der ikke styr på lageret, og faktureringen haltede.
Det danske moderselskab kontaktede Nexus for at få en Interim Manager til at tage styring på kontoret omgående.
Tre profiler fundet gennem international samarbejdspartner
Jobbet indebar en vigtig kontakt til lokale myndigheder, som krævede politisk tæft og lokalkendskab, både sprogligt og kulturelt. Så Nexus kontaktede internationale samarbejdspartnere og fik i løbet af få dage tre kandidater, som passede til jobprofilen.
Nexus kvalitetssikrede profilerne gennem interview og referencer, så kunden var sikker på at have det bedste udgangspunkt for at løse opgaven. De skarpeste af profilerne blev præsenteret for ledelsen i hovedkvarteret i København, og den valgte profil startede umiddelbart derefter på kontoret på Balkan.
Lokal tilknytning og solide kvalifikationer
Profilen havde både lokal tilknytning, erfaring med at drive en landeorganisation med salg og service og relevant erfaring med myndighedskontakt. Derudover besad han solide kvalifikationer for både at forstå forretningen i dybden og de strategiske udfordringer, da han havde en MBA fra INSEAD og var uddannet ingeniør.
Tilbage på sporet
Efter få måneder er situationen kommet under kontrol. Den nye Country Manager har ansat nye sælgere til erstatning for de forsvundne og fået styr på cash flow, fakturering og lager. Kundeflugten er stoppet, og den lokale organisation har fået motivation igen, fordi de kan se, at det går den rigtige vej. Det politiske lobbyarbejde bliver varetaget i samarbejde med en lokal ekspert.
Det giver jord under neglene at få en lille landeorganisation tilbage på benene:
“Der er en masse hands-on-opgaver. Det er ikke et job for folk, der er vant til at have en masse andre til at gøre tingene for sig,” siger Interim Manageren over telefonen fra Balkan. Opgaven er på vej til at blive løst:
“Jeg er ikke tilfreds endnu, men nu har vi i det mindste overblik og styr på tingene,” slutter han.
CEO for det danske selskab fortæller:
“Vi var i en akut situation på Balkan, hvor den lokale leder ikke havde styr på forretningen og organisationen. Lederen fik et hurtigt exit, og det var bydende nødvendigt hurtigt at indsætte en stærk leder med den fornødne, forretningsmæssige baggrund. Sammen med Nexus definerede vi profilen og satte processen i gang. Efter ganske kort tid havde vi tre gode kandidater og fik indsat en rigtig god profil som Interim Manager.
Planen var:
1) Få indsat en ny lokal ledelse, og
2) få vurderet de fremadrettede muligheder.
Nu, 5 måneder efter at behovet opstod, har vi fastansat den pågældende Interim Country Manager til at lede kontoret på Balkan.”
Peter Dragsbæk Raun
pdr@nexus-interim.dk >