CFO til mellemstor dansk produktionsvirksomhed skulle varetage økonomifunktionen og indgå i virksomhedens strategiske ledelse.

Af forskellige grunde var der på kort sigt også behov for:

  • At etablere økonomifunktionen tættere på forretningen.
  • At sikre en større grad af forudsigelighed i tallene.
  • Ikke kun se tallene for indeværende måned men også fremadrettet.
  • Sikre solidt datagrundlag til ledelsen på daglig og ugentlig basis.
  • At sikre at standard-cost-systemet fungerer og giver et retvisende billede.

Kundens krav til en interim managers profil var:

  1. En positivt overkvalificeret CFO, som kan se tingene lidt fra oven, fra en produktionsvirksomhed med produktion både i Danmark og udenlands.
  2. Erfaring med at udarbejde og effektivisere økonomiprocesser og rapporter.
  3. Uddannelse på masterniveau.
  4. Meget gode people management-færdigheder, god til motivation og kommunikation.
  5. En værktøjskasse der er helt opdateret med det seneste indenfor digitalisering og robotics.

Profil på den interim manager der blev valgt og gennemførte projektet succesfuldt er:

  1. Mand, 54 år
  2. Cand.merc – Strategi og organisation, MBA (SIMI), diverse relevante kurser, herunder Digital Disruption (IMD)
  3. Erfaring:
    a) CFO i flere store, internationale virksomheder, inklusive producerende virksomheder med rigtigt mange forbedringsprojekter
    b) Interim CFO i flere store, internationale virksomheder med flere forretningskritiske projekter, inklusive finansfunktion turn-around, re-kapitalisering og transfer pricing, m.m.

Resultat:

  1. Medarbejderengagement i økonomiafdelingen er klart forbedret.
  2. Cash flow er markant forbedret – hvilket var nødvendigt.
  3. Økonomiafdelingen er blevet forretningsorienteret, tallene er blevet mere robuste og økonomiafdelingen supporterer organisationen.
  4. Ny rapportering er implementeret og standard cost er markant forbedret.
  5. Interim manageren er efterfølgende blevet fastansat i virksomheden som CFO og fortsætter med at modernisere og styrke økonomiorganisationen.

Ny rapportering er implementeret og standard cost er markant forbedret.

Peter Dragsbæk Raun
pdr@nexus-interim.dk >