CFO til mellemstor dansk produktionsvirksomhed skulle varetage økonomifunktionen og indgå i virksomhedens strategiske ledelse.

Af forskellige grunde var der på kort sigt også behov for:

  • At etablere økonomifunktionen tættere på forretningen.
  • At sikre en større grad af forudsigelighed i tallene.
  • Ikke kun se tallene for indeværende måned men også fremadrettet.
  • Sikre solidt datagrundlag til ledelsen på daglig og ugentlig basis.
  • At sikre at standard-cost-systemet fungerer og giver et retvisende billede.

Kundens krav til en interim managers profil var:

  1. En positivt overkvalificeret CFO, som kan se tingene lidt fra oven, fra en produktionsvirksomhed med produktion både i Danmark og udenlands.
  2. Erfaring med at udarbejde og effektivisere økonomiprocesser og rapporter.
  3. Uddannelse på masterniveau.
  4. Meget gode people management-færdigheder, god til motivation og kommunikation.
  5. En værktøjskasse der er helt opdateret med det seneste indenfor digitalisering og robotics.

Profil på den interim manager der blev valgt og gennemførte projektet succesfuldt er:

  1. Mand, 54 år
  2. Cand.merc – Strategi og organisation, MBA (SIMI), diverse relevante kurser, herunder Digital Disruption (IMD)
  3. Erfaring:
    a) CFO i flere store, internationale virksomheder, inklusive producerende virksomheder med rigtigt mange forbedringsprojekter
    b) Interim CFO i flere store, internationale virksomheder med flere forretningskritiske projekter, inklusive finansfunktion turn-around, re-kapitalisering og transfer pricing, m.m.

Resultat:

  1. Medarbejderengagement i økonomiafdelingen er klart forbedret.
  2. Cash flow er markant forbedret – hvilket var nødvendigt.
  3. Økonomiafdelingen er blevet forretningsorienteret, tallene er blevet mere robuste og økonomiafdelingen supporterer organisationen.
  4. Ny rapportering er implementeret og standard cost er markant forbedret.
  5. Interim manageren er efterfølgende blevet fastansat i virksomheden som CFO og fortsætter med at modernisere og styrke økonomiorganisationen.

Ny rapportering er implementeret og standard cost er markant forbedret.

Peter Dragsbæk Raun
pdr@nexus-interim.dk >

Vi bruger cookies til at personalisere indhold og annoncer, til at levere funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores hjemmeside med vores partnere inden for sociale medier, annoncering og analyse, som muligvis kan kombinere dem med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Klik her for at få adgang til vores cookie-politik.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data