Søren Thimmer
Søren Thimmer

Vi har talt med Søren Thimmer, erfaren transformations- og programleder, for at afsløre hemmelighederne bag succesfulde turnarounds. Med en dynamisk international og kommerciel baggrund hos ISS A/S, Plus Truck Rental og A-2 A/S, er Sörens tilgang forankret i hans kerneværdier: resultater, optimisme og integritet, med et skarpt fokus på kundens og interessenternes perspektiver.

Sørens karriere begyndte som strategi- og ændringsledelseskonsulent hos Accenture. Derefter påtog han sig roller som CFO og Business Development Manager, hvor han stod i spidsen for betydelige ændringsprojekter. I sin seneste stilling som direktør for Transformation og Programledelse hos ISS A/S blev Sören kendt som den ”problemløser og forandringsleder,” der orkestrerede store internationale transformationer og turnarounds.

Hvad er de første skridt og overvejelser en virksomhed bør tage, når de starter en transformationsproces?

Du skal identificere den type transformation, der er nødvendig, og forstå ambitionen og det underliggende problem. Du skal spørge dig selv, hvad du er ved at ændre. Er du i overlevelsestilstand, eller har du det ok, men har brug for strategisk at flytte virksomheden? Det er en lidt anderledes værktøjskasse afhængigt af, om det kræver en operationel eller strategisk ændring. Det vigtigste er, at CEO’en fortsat skal drive virksomheden og prioritere sin del i transformationen, hvilket naturligvis også gælder for andre ledere i virksomheden. Hvis der mangler færdigheder til at lede en transformation eller turnaround internt, er det afgørende at få ekstern støtte ved at engagere en Executive Interim Manager, da nogen skal tage det overordnede ansvar for ændringen, prioritere, fastsætte ansvar, følge op osv. For at lykkes med en større transformation er det nøglen at være meget gennemsigtig og kommunikere regelmæssigt.”

Hvordan leder du turnarounds og kommunikerer transformationsstrategien til medarbejdere, kunder og andre interessenter på bedste vis?

Det er afgørende at lytte til folkene i organisationen og til dine kunder. Du skal inspirere dine kolleger, skabe håb og engagement ved at være ærlig og åben, og forklare hvorfor ændringen skal ske, hvad situationen vil være, når den er afsluttet, og alles rolle i den. Sæt klare milepæle og være opmærksom på de forskellige interessenter og hvordan man kommunikerer med dem. Tal til hjertet og ikke kun til hovedet. Fortæl historier, som forbinder formål og mennesker. Det er umuligt at vinde alle, men du skal vinde de interne og eksterne influencere. Vær agil og fleksibel, da ting altid ændrer sig undervejs.”

Hvad er de typiske udfordringer, som virksomheder står over for under implementeringsfasen af en transformation, og hvordan kan de undgå dem?

Den største faldgrube er at tro, at transformationen er færdig, så snart du har strategien og planen – der er meget arbejde, der skal gøres! Prøv ikke at planlægge langsigtede detaljer, du skal forblive agil og fleksibel. Samtidig skal du holde den daglige drift kørende. Derfor er det vigtigt at have en dedikeret leder for større transformationer. En anden faldgrube er ikke at træffe beslutninger, du skal være i stand til at træffe hårde beslutninger ret hurtigt afhængigt af, hvad der er bedst for virksomheden på kort og lang sigt.”

Hvad er nøglepunkterne i en succesfuld turnaround?

En vellykket turnaround kræver omhyggelig planlægning, afgørende handling og et klart fokus på nøgleområder, der har mest indflydelse. Her er de væsentlige punkter, der skal overvejes, når man navigerer en turnaround:”

  • Definer missionen og fokuser på indflydelse: Identificer den rigtige mission og fokuser på områder, der virkelig gør en forskel. I en turnaround, prioriter de 4C’er: Cash, Cost, Customers og Communication.
  • Forstå den underliggende årsag: Problemerne har oftest været til stede i et stykke tid og kendt af organisationen, medmindre det er et ekstern chok. Vurder den finansielle situation og find det egentlige problem. Afgør om virksomheden er i umiddelbar overlevelsestilstand eller står over for langsigtede udfordringer. Undgå at overanalysere – tag handling! CEO’en skal sikre, at det rigtige ledelsesteam og kompetencer til opgaven er tilgængelige.
  • Balancer virksomhedsledelse og turnaround-indsats: Under en hård operationel turnaround er det let kun at fokusere på krisen og forsømme den daglige drift. Opnå balance, administrer både virksomheden og turnaround, og forbered dig på muligheder efter transformationen. Mens de 4C’er hjælper dig med at overleve, er andre strategier nødvendige for at trives bagefter.
  • Eksperimentér for at teste idéer og finde ud af, hvad der virker. Det er en fantastisk vektor for at engagere organisationen, skabe synlige resultater og lede den ind i næste fase.
  • Klarlæg roller og ansvar: Definer tydeligt roller for både forretningsdriften og transformationsprocessen. Det kan være fordelagtigt at engagere en Executive Interim Manager sammenlignet med en konsulent, da den midlertidige leder arbejder inden for organisationen, samarbejder direkte med ledelsesteamet og tager operationelle handlinger i stedet for blot at tilbyde ekstern rådgivning.
  • Engager alle interessenter: Du kan ikke gøre det alene. Engager hele organisationen og sikre dig opbakning. Dediker de nødvendige ressourcer til denne indsats. Afhængigt af situationen, inddrag kunder, leverandører og andre eksterne interessenter for at sikre omfattende støtte og tilpasning.
  • Vær klar til mulighederne: Stil spørgsmålet ”Hvad vil det gøre for os?” såvel som ”Hvad vil bryde os?” Vær opmærksom og klar til at slå til, når mulighederne opstår.